"photograph"

One day in 2005, I saw a girl in the park. It was almost evening, and she seemed mesmerized by a patch of sunlight resting on her palm. She asked me, “Where did this light come from, and how?” I mulled over the question; the light had been emitted by the sun, before traveling an astronomical distance to reach that very place, but I refrained from telling her so. She seemed to be looking for a different kind of answer.

The distance that sunlight travels is crucial for our planet to flourish, and nurtures an environment in which we can survive. Light allows us to see and be seen, in turn realizing the presence of one another. Yet in our daily lives, neither light nor shadow capture our attention; they are simply too ubiquitous. 

I often find myself pondering the light that shines unnoticed, whether it be somewhere on this planet, or in outer space. Seeing light sometimes gives me a peace of mind; other times, it leaves me awestruck. It was these moments that led to a desire to capture, through photography, the light that exists in our everyday lives.

I created a machine that produced smoke via a hosepipe, hence rendering the rays of light visible. The images were shot using a long exposure and occasionally I would walk into the scene while the film was being exposed, in order to discover the light for myself. In the end, the length of exposure erased any traces of my presence, and all that remained was the light.

Yuji Hamada
20/07/2014
(Translation / Futoshi Miyagi)

 

“photograph”
2005年のある日の夕暮れに僕は公園で一人の少女と出会った。
その子は手のひらに熱心に光を当てていた。そして「この光はどうやって、どこから来るの?」
と私に質問した。私は太陽から放射されて長い距離をかけてここまで来ているのだろうと考えた。
けれども彼女が求めている答えはそんなことではないように思えて応えることができなかった。


光と影、日常の中に当たり前のように在るがために、ほとんど注意を引くことがないこれらが私達の
存在を認識させてくれている。太陽から届けられる光の距離は絶妙で私達が生きるに適した状況
を生み、この星を育んだ。

私はふとした時に、この星のどこかにある光、宇宙にある光について思いを巡らせる。そして、実際
に目の前にある光に安らぎと畏怖の念を抱いていることに気づく。その時、私は印画紙の上で日常
の光を描きたいと思った。

まず眼で見えない光を具体化するために煙を噴出する棒を制作し、長時間露光した上で写真の
画角の中に自分が入り様々な光を探した。いみじくもそこには私の存在はなくなり光と日常の風景
だけが残った。

濱田 祐史
2014/07/20